Školní poradenské pracoviště

 

Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) je součástí každé základní školy v České republice. Škola je povinna pracoviště zřídit a provozovat na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn. Podrobně je pracoviště definováno ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

 

Účelem

tohoto pracoviště je poskytovat poradenské služby ve škole především žákům a jejich zákonným zástupcům (rodičům). Poskytování služeb je pro žáky i jejich zákonné zástupce bezplatné. Některé služby jsou poskytovány pouze na žádost žáka nebo jeho zákonného zástupce.  Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech,kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.

Služby mohou být poskytovány také na základě žádosti jiných školských zařízení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci (např. OSPOD). Pracoviště dále poskytuje poradenské a konzultační služby pedagogům. Některé poradenské služby mohou využít i nepedagogičtí pracovníci školy a jejich rodinní příslušníci.

Školské poradenské pracoviště spolupracuje kromě žáků a zákonných zástupců také s třídními učiteli, učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky školy. V konkrétních záležitostech zajišťuje pracoviště také koordinaci a spolupráci s jinými školskými zařízeními (např. pedagogicko-psychologickou poradna nebo speciálně pedagogickým centrem).

Smyslem služeb, které poskytuje školní poradenské pracoviště, je především vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, kariérní poradenství pro žáky, a metodická a další podpora pedagogických pracovníků.

Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat klientů. Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Způsob realizace pravidel pro ochranu informací a důvěrných dat je zapracován do dokumentace poradenských pracovníků školy

 

Základní principy a zásady práce ve škole: 

  • poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
  • dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
    a realizují se s plnou podporou celého pedagogického sboru,
  • klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitelka školy - speciální pedagog, školní metodik prevence, ostatní učitelé a asistenti pedagogů 
  • spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace
    v širokém okolí školy, 
  • školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy, 
  • neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, sekt a sektářství a aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy si naše škola cíleně vybírá
  • při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
  • při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem; neefektivní, a tedy zbytečné jsou jednorázové aktivity typu přednášky pro velkou skupinu posluchačů bez možnosti diskuse (s výjimkou seznámení rodičů s programem školy),
  • všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Není-li v kompetenci školy problém vyřešit, delegujeme péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.

 

Pracovníci ŠPP:

Mgr. Markéta Červenková – školní metodik prevence – zajišťuje zejména

  • záchyt signálů rizikového chování, Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání;
  • koordinaci a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování žáků;
  • vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování;
  • poskytování poradenských služeb zákonným zástupcům žáků s rizikem či projevy rizikového chování.

 

Mgr. Ivana Kapitánová – ředitelka školy, speciální pedagog, logoped – zajišťuje zejména

  • vyhledávání a diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • dlouhodobou a krátkodobou individuální speciálně pedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti;
  • tvorbu individuálního vzdělávacího plánu a jeho průběžném vyhodnocování;
  • úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
  • individuální konzultace pro rodiče a komunikace s nimi.
  • přípravu podmínek pro vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání.
  • individuální logopedickou péči o děti a žáky školy
  • předmět speciálně pedagogické péče

 

Lenka Toboláková – asistent pedagoga – zajišťuje zejména

  • péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření,
  • prevenci školního neúspěchu žáků s podpůrnými opatřeními všech stupňů;

 

Mgr. Jan Franek – učitel, vychovatel školní družiny

  • Skupinová a komunitní práce s žáky, teambuildingové aktivity
  • spoluúčast a koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
  • Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
  • Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
  • Konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí.
  • Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení.

 

Rozsah služeb:

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevenci školní neúspěšnosti,
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

               

               

Konzultace pro žáky a jejich zákonné zástupce dohodněte předem prostřednictvím kontaktů na tomto odkazu: Kontakt

 

 

Použité zdroje a literatura

Doporučená literatura a odkazy ke studiu

  • MŠMT: Zákon  č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • MŠMT: Vyhláška č. 73 ze dne 9. února 2005 o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,žáků a studentů mimořádně nadaných
  • MŠMT: Vyhláška č.  147 ze dne 25.května 2011,kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,žáků a studentů mimořádně nadaných
  • MŠMT: Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004

Další informace:

MŠMT:  

 Právní předpisy a související dokumenty 

NÚV:

Školní poradenské pracoviště

Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.,
o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky – zde

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění účinném od 1. 1. 2018 – přehled základních změn - zde.